Patimile trupeşti (Ioan Damaschinul)

 Ioan Damaschinul (676-749), cunoscut ca unul dintre marii gânditori creştini ai Bizanţului, a adus contribuţii majore la dezvoltarea teologiei Bisericii Răsăritene…

Răsfoind diverse pagini ale Filocaliei, am observat câtă atenţie dau monahii termenului „patimă”. Viaţa lor în singurătate pare a fi un mod de eliberare de patimi…

Ioan Damaschinul distinge 2 tipuri de patimi: patimi sufleteşti şi patimi trupeşti. Este destul de interesantă lista acestuia despre patimile trupeşti, care este următoarea:

  Iar patimi trupeşti sunt: lăcomia pântecelui, nesăturarea, desfătarea, beţia, mâncarea pe ascuns, iubirea de plăceri felurite, curvia, preacurvia, desfrâul, necurăţia, amestecarea sângelui [incestul], stricarea pruncilor, împreunarea cu dobitoacele, poftele rele şi toate patimile urîte şl protivnice firii, furtul, jefuirea celor sfinte [sacrilegiul], hoţia, uciderea, orice moleşire trupească şi bucurie de voile trupului mai ales când trupul e sănătos, ghicirile, descântecele, farmecele, prezicerile, iubirea de podoabe, uşurătatea, moliciunile, înfrumseţările, vopsirea feţii, pierderea vremii, umblarea fără rost, jocurile de noroc, reaua şi pătimaşa întrebuinţare a lucrurilor dulci ale lumii, viaţa iubitoare de trup, care, îngroşând mintea, o face pământească şi dobitocească şi nu o lasă niciodată să tindă spre Dumnezeu şi spre lucrarea virtuţilor. (Filocalia, Vol. IV, trad. Dumitru Stăniloae,  Arhidieceza, Sibiu, 1948, p. 188)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: