Ispăşirea – între acoperire şi anulare a păcatelor

Sistemul sacrificial al Vechiului Testament era destul de complex şi era constituit din mai multe tipuri de jertfe, printre care şi „jertfa de ispăşire”. Dacă citim atent Lev. 4, observăm că acest tip de jertfă se aplica în general pentru păcatele comise în mod involuntar  (v. 2, 13, 22), spre deosebire de „jertfa pentru vină” care soluţiona şi greşeli comise în mod voluntar (Lev. 6:1-7).  Mai mult decât atât, evreii aveau şi o zi a ispăşirii (Yom Hakkippurim), în vederea curăţirii de păcate (Lev. 26:29-34). Verbul ebraic kaphar tradus prin „ispăşire” nu face aluzie neapărat la o anulare a păcatului, ci mai degrabă la o acoperire sau astupare a păcatului. De fapt kaphar este folosit şi în Gen. 6:14, când Dumnezeu îi spune lui Noe să  acopere corabia cu smoală pe dinăuntru şi pe dinafară. Acesta poate fi un tablou care redă semnificaţia teologică a ispăşirii vechi-testamentare. În orice caz, insuficienţa sacrificiului de ispăşire este văzută nu doar din sensul termenului kaphar, care marchează mai mult acoperirea păcatului, ci şi din efectuarea în mod repetat a jertfei.

Spre deosebire de ispăşirea vechi-testamentară, În Noul Testament se accentuează o jertfă unică şi suficientă, capabilă nu doar să acopere păcatul omului, ci să şi şteargă (cf. Evr. 10). Dacă în VT se observă împlicit  neajunsul sistemului sacrificial pentru păcat, în NT se spune cât se poate de clar că „este imposibil ca sângele taurilor sau a ţapilor să şteargă păcatele” (Evr. 10:3, 11). Termenul grecesc tradus în limba română prin „a şterge”  este „afaireo” şi are sensul la diateza activă de „a înlătura, a îndepărta, a scoate„, iar la cea pasivă „a fi luat de la, a fi deposedat de (Luc. 10:42)„. În contrast cu jertfele animalelor sacrificate pentru păcat din VT, se află  jertfa lui Hristos care, după spusele autorului către Evrei „desăvârşesc pentru totdeauna pe cei sfinţi” (Evr. 10:14), deoarece El este jertfa de ispăşire (Evr. 2:17; 1 Ioan 2:2) care într-adevăr ispăşeşte păcatele în sensul de înlăturare sau îndepărtare ale acestora de la noi. Trebuie evidenţiat faptul că verbul hilaskomai are înţelesul atât de „a domoli,a potoli (Prov. 16:14 – LXX)” cât şi „a expia” (Evr. 2:17). Aşadar, ispăşirea are în vedere atât dimensiunea mâniei lui Dumnezeu stârnită de păcat, cât cea a sacrificiului atot-suficient care domoleşte mânia divină, prin expierea păcatelor noastre.

Este nedemn să asociem mânia Dumnezeului Scripturii cu mânia zeităţilor păgâne care era calmată prin sacrificii animale sau umane, în unele cazuri. Dumnezeul creştinilor nu e mânios pentru că omul nu-L hrăneşte constant prin ritualuri şi sacrificii (Ps. 50). Jertfele păgâne aveau în vedere să-i schimbe pe zei (să-i facă mai buni), lucru despre care la iudeo-creştini nici nu poate fi vorba.  Mânia lui Dumnezeu, spre deosebire de mânia altor zeităţi, este stârnită de păcatul omenesc. Sacrificiul lui Hristos a îndepărtat mânia lui Dumnezeu de la noi, întrucât numai acest gest era suficient pentru a putea îndepărta păcatele omului, şi doar acest gest a fost în conformitate cu dreptatea divină. Reconcilierea cu Dumnezeu a fost posibilă deoarece greutatea păcatelor  a fost anulată în mod just de către jertfa lui Hristos şi în felul acesta „vom fi salvaţi prin El de mânia lui Dumnezeu” (Rom. 5:9).

Observăm, deci, că ispăşirea, în adevăratul sens al cuvântului, nu este dată de sacrificiul oricărei fiinţe (mai ales a animalelor) ca înlocuitor pentru păcatele noastre, ci de sacrificiul unei singure Persoane, care are puterea nu doar să-Şi dea viaţa ca apoi s-o aibă din noi (cf. Ioan 10:17), ci şi să ofere adevărata conciliere a omului cu Dumnezeu prin utilitatea jertfei Sale.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: