Duhul Sfânt în viaţa şi lucrarea lui Isus

baptism_of_christ_jekel

Chiar din primul capitol al Evangheliei sale, apostolul Ioan când vorbeşte despre Duhul Sfânt, face referire la rolul acestuia în viaţa lui Isus. Ioan Botezătorul prezintă următoarea declaraţie despre Isus: „am văzut Duhul pogorîndu-Se din cer ca un porumbel şi oprindu-Se peste El.” 1:32. R. H. Lightfoot notează privitor la acest pasaj că măreţia lui Isus era ascunsă la început lui Ioan Botezătorul, dar coborârea Duhului a fost o atestare că El e Fiul lui Dumnezeu. Scopul coborârii Duhului Sfânt, continuă acelaşi autor, a fost acela al confirmării că El, adică Isus, va boteza cu Duhul Sfânt. Despre coborârea Duhului Sfânt relatează şi Luca în Evanghelia sa în 3:22. Atât Ioan cât şi Luca amintesc despre coborârea Duhului, dar Ioan face un pas mai departe, afirmând că Duhul a rămas peste El . Cornilescu traduce verbul „a rămâne” prin verbul „a se opri”, neîţelegându-se astfel rămânerea sau prezenţa peramnentă a Duhului în viaţa şi lucrarea lui Isus.

Dacă Ioan se opreşte prin a spune că Duhul a rămas peste Isus, iar prin relatarea lucrarii Lui lasă să se înţeleagă aceasta, Luca vorbeşte explicit despre faptul că Isus care este plin de Duhul Sfânt, indeplineşte lucrarea profetică şi de vindecare a Tatălui. Înainte de ispitire, Luca spune că Isus s-a îndreptat în pustie spre a fi ispitit pe când era plin de Duhul Sfânt – Luca 4:1. Imediat după ispitire se întoarce în Galileea plin de puterea Duhului (lit. în puterea Duhului ) Luca  4:14, iar în Nazaret, când ia cartea lui Isaia, deschide în locul unde este o profeţie despre Sine care spune: „Duhul Domnului este peste Mine…” 4:18. La botez Duhul Sfânt s-a coborât peste Isus, iar în timpul lucrării lui Isus, conform perspectivei lucane, Duhul este peste El. Adam Clarke arată că „Isus a venit în forţa lucrării pline de miracole a Duhului Sfânt, ca să-Şi arate puterea, divinitatea şi iubirea oamenilor, pentru ca ei să creadă şi să fie mântuiţi.” Tot astfel şi Gerhard Maier continuă spunând că după ce a trecut proba ispitei, Isus are la dispoziţie puterea Duhului. Duhul Sfânt Îl călăuzeşte şi îi dă puterea pentru slujire.

Ideea prezenţei depline a Duhului În viaţa lui Isus pentru împuternicirea în lucrare, în afară de episodul coborârii Dhului la botez, este prezentă şi în gândirea ioanină. Ioan Botezătorul afirmă cu tărie că „Dumnezeu nu-I dă Duhul cu măsură Ioan 3:34”. După cum bine observă Leon Morris, faptul că Tatăl îi dă Fiului Duhul fără măsură arată că există o comuniune perfectă între cele două persoane ale Sfintei Treimi. Înzestrarea perfectă cu Duhul garantează adevărul cuvintelor Sale.

În opţiunea lucană este semnalat şi rolul Duhului Sfânt zămislirea şi naşterea lui Isus, aspect nediscutat în Evanghelia după Ioan. Prin expresia „Duhul Sfânt se va pogorâ peste tine…” – Luca 1:35, se sugerează faptul că Duhul Sfânt este agentul zămislirii lui Isus.

În epistolele pauline chiar şi în Faptele Apostolilor, (cu excepţia FA 10:38) se face referire mai puţin la rolul Duhului Sfânt în viaţa lui Isus deoarece acesta este specific Evangheliilor.

Aşadar, putem observa destul de clar din cele discutate mai sus că Duhul Sfânt a avut un rol în viaţa pământească a lui Isus de împuternicire în activitatea Sa de lucrare începând, în mod special, de la botez şi până la înălţarea Lui la cer. Acestă realitate este prezentată de Ioan şi Luca în mod complementar.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: