Eu, pentru ce?

---Dacă astăzi termenul „criză” este pomenit de toţi, nedreptatea există în mod desăvârşit peste tot, deci nu este doar pomenită. Mulţi consideră că originea nedreptăţii este şi în Dumnezeu, nu doar în Diavolul şi în om. Pentru că evenimentele şi lucrurile, în general, nu sunt distribuite în mod egal de către Dumnezeu, mulţi nu mai admit conceptul de dreptate la Dumnezeu. 

Aleksandr Isaievici Soljeniţîn, celebrul romancier rus, născut în 1918 şi decedat în 2008, în Arhipelagul Gulag, redă cu lux de amănunte suferinţa, durerea şi nenorocirile suportate de milioane de oameni nevinovaţi, sub stăpânirea împeriului sovietic. Pe la începutul primului volum, Aleksandr Soljeniţîn arată desluşit cum unii oameni erau luaţi de pe stradă şi erau introduşi cu forţa într-o dubă, apoi obligaţi să semneze că sunt împotriva sistemului şi astfel condamnaţi la zece ani de închisoare sau la pedepse mai drastice. Autorul înfăţişează întebarea care apărea în mintea orcărui condamnat nevinovat. Aceasta era: Eu, pentru ce? Nmeni nu primea nici un răspuns, pentru că în atmosfera lagărelor, deţinuţilor nu li se răspundea niciodată şi nici nu aveau voie să întrebe ceva. 

Suferinţa este un element destul de familiar omului, dar ceea ce-i nedumereşte pe mulţi este: de ce aceasta nu e împărţită în mod egal? Suferinţa este văzută ca o pedeapsă distribuită de către Cineva în mod arbitrar. De ce unul se naşte orb şi altul sănătos într-o familie de miliardari? Penru ce unul moare la douăzeci de ani şi altul la optzeci? Pe ce criteriu pentru unii banii nu sunt o problemă, pe când alţii mor de foame sau trăiesc îngrijorându-se mereu. Aceste întrebări şi altele de ordinul miilor se ridică în mintea omului. Nenorocirea este aruncată peste cineva, iar acesta deprimat întreabă pe altcineva şi se întreabă pe sine: Eu, pentru ce? Cu cât situaţia se înrăutăţeşte şi întrebarea este repetată la nesfârşit, cu atăt răspunsul tinde să rămână ascuns şi parcă pe nimeni nu-l interesează de situaţie. Acesta este sentimentul firesc care frământă mintea celui care suferă. 

Când evaluezi încercarea omului din punct de vedere uman, situaţia pare a fi asemenea unei scene dintr-un film, unde un individ cu o armă în mână, se repede asupra cuiva, iar acesta din urmă oricăt de îngrozit ar fi şi oricât de mult ar încerca să scape, nici n-are timp să scoată un cuvânt pentru că glonţul deja i-a zdrobit tâmpla. Când tragedia îi zdrobeşte inima, omul are tendinţa să-L gândească Dumnezeu ca pe unul care vine împotriva lui şi-l nimiceşte, nelăsându-l nici măcar să spună dacă merită sau nu.

Oare să fie aşa? Romani 9:14 – Deci ce vom zice? Nu cumva este nedreptate în Dumnezeu? Răspunsul lui Pavel este prompt:  Nicidecum!  „În durerea lui” omul şi-L imaginează pe Dumnezeu ca pe cineva care acţionează iresponsabil şi nedrept, dar asta nu înseamnă că aşa este. Pentru că Dumnezeu este suveran, are dreptul să facă ce vrea şi cum vrea, şi pentru că prin Hristos Îl cunoaştem, suntem convinşi că întotdeauna acţionează drept şi corect. Ceea ce pentru noi acum pare a fi nedreptate din partea lui Dumnezeu, în viitor aceeiaşi acţiune a lui Dumnezeu o vom numi „cel mai bun mod de acţionare”, pentru că toate sunt conduse de raţiunea desăvârşită a lui Dumnezeu.

Când nu înţelegem modul şi contextul în care a acţionat cineva avem tendinţa să spunem: nu este drept!, şi aceasta o facem nu pentru că acea acţiune nu ar fi dreaptă, ci pentru că nu înţelegem suficient de bine contextul. Când lucrează Dumnezeu în lume prin metode neplăcute nu ai dreptul să spui că această lucrare a lui Dumnezeu este nedreaptă pentru că vine din neştiinţă, neînţelegere. Filozoful antic, Aristotel, în celebra Etică Nihomatică, spune că „cele mai multe judecăţi greşite vin din neînţelegere”. Este mai bine să recunoşti că unele lucruri sunt o enigmă şi s-ar putea să fie drepte, mai ales că sunt făcute de Dumnezeu, decât să numeşti nedreptate ceea ce nu înţelegi încă.    

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: