Terminologia biblică a păcatului

Biblia afirmă frecvenţa păcatului în oameni, ca rezultat al al neascultării acestora de legile lui Dumnezeu. Conform părerii teologului Charles Ryrie, conceptul biblic despre păcat izvorăşte dintr-un studiu al cuvintelor folosite pentru păcat în ambele Testamente. În Vechiul Testament avem cel puţin opt cuvinte de bază despre păcat, iar în Noul Testament aproximativ doisprezece.

            Terminologia Vechului Testament pentru păcat:

 a) Chata apare de 522 în Vechiul Testament. Sensul de bază este a greşi ţinta, şi este echivalentul teremnului grecesc  hamartano (Ex. 20:20, Jud. 20.26).

  b) Ra este folosit de 444 de ori în Vechiul Testament,  are înţelesul fundamental de rupere sau ruină şi este tradus adesea prin termenul „rău” . Apare în pasaje precum Is. 45:7, Gen 3:5, etc.

  c) Pasha are sensul de răzvrătire, deşi este tradus de obicei prn „călcare a legii”. (1Regi12:19; Prov. 28:21).

  d)  Awon include ideile de nelegiuire şi vinovăţie care sunt strâns asociate în gândirea ebraică (1 Sam. 3:13).

  e) Shagag înseamnă a se abate de la drumul drept aşa cum are tendinţa o oaie sau un beţiv (Is. 82:7).

  f)  Asham. Folosirea acestui cuvânt este legată de ritualul de la tabernacol. El desemnează atât vinovăţia intenţionată cât şi cea neintenţionată (Lev. 4:13).

  g)  Rasha are înţelesul de „rău”, şi este opusul cuvântului „neprihănit” (Ex. 2:13).

  h) Taah are conotaţia de a se răzleţi, a rătăci şi implică un păcat delibertat (Num. 15:22).

 

           Terminologia Noului Testament folosită pentru păcat.

  a) Kakos are înţelesul de „rău”, sau când este adjectiv înseamnă rău moral (Mt. 21:41).

  b) Poneros indică intotdeauna răul moral (Mt. 7:11).

  c) Asebes înseamnă neelgiuit, lipsit de pietate (Rom. 4:5).

  d) Enochos are sensul de vinovat şi are în vedere pe cineva pasibil de moarte (Mt. 5:21-22).

  e) Hamartia este folosit în Noul Testament de 227 ori şi înseamnă greşirea ţintei (FA: 2:38).

  f)  Adikia se referă la un comportament păcătos în sensul cel mai larg (Rom. 1:18).

  g)  Anomos este tradus prin „nelegiuire” şi înseamnă fărădelege (Mt. 13:41).

  h) Parabates înseamnă „călcător de lege” (Rom. 2:23).

  i) Agnoein se referă la înhcinarea ignorantă adusă altcuiva decât lui Dumnezeu Cel Adevărat (FA. 17:23).

  j) Planao înseamnă a rătăci într-un mod vinovat (1 Pt. 2:25).

  k) Paraptoma denotă o cădere deliberată (Mt. 6:14).

  l) Hypocrisis are trei sensuri: a interpreta în mod fals; a simula, asemenea unui actor; şi a urma o interpretare cunoscută ca fiind falsă (Gal. 2:11-21).

Toţi termenii enumeraţi mai sus înfăţişează complexul de forme pe care le poate îmbrăca păcatul. Definiţia păcatului însă, nu trebuie derivată din termenii pe care fi foloseşte Scriptura pentru a descrie păcatul. Cel mai caracteristic aspect al păcatului dintre toate este acela că el este îndreptat împotriva lui Dumnezeu (cf. Psalmul 51:4; Romani 8:7). Orice concept despre păcat care nu ţine seama în primul rând de faptul că el este o împotrivire faţă de Dumnezeu este o abatere de la modul în care Scriptura prezintă păcatul. În esenţă, păcatul este îndreptat împotriva lui Dumnezeu şi numai aspectul acesta explică diversitatea formelor lui de manifestare. El este o încălcare a ceea ce cere slava lui Dumnezeu şi, de aceea, este în esenţa lui o contrazicere a lui Dumnezeu.

Majoritatea oamenilor păcătuiesc astăzi pentru că nu mai observă gravitatea păcatului. În epoca noastră s-a pierdut aproape cu totul sensul  termenului păcat, de aceea „aleargă toţi împreună la acelaşi potop de destrăbălare” cf. 1Pt. 4:4. Având în vedere diversitatea sensurilor şi formelor răului sau păcatului, orice creştin ar trebui să-şi evalueze fiecare act şi gând în modul cel mai serios, cu atat mai mult, cu cât trăim într-un mediu unde „a vieţui” a devenit aproape identic cu „a păcătui”.   




Un răspuns

  1. De aceea, cum zice Duhul Sfant: „Astazi daca auziti glasul Lui, nu va impietriti inimile ca in ziua razvratirii, ca in ziua ispitirii in pustie unde parintii vostrii M-au ispitit si M-au pus la incercare si au vazut lucrarile Mele patruzeci de ani! De aceea M-am dezgustat de neamul acesta si am zis:’ Ei totdeauna se ratacesc in inima lor. N-au cunoscut caile Mele!’ Am jurat dar in mania Mea ca nu vor intra in odihna Mea!(Evrei 3:7-11)
    Caci, daca pacatuim cu voia, dupa ce am primit cunostinta adevarului, nu mai ramane nici o jertfa pentru pacate, ci doar o asteptare infricosata a judecatii si vapaia unui foc care va mistui pe cei razvratiti. (Evrei 6:26-27)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: